Pod koniec maja Port Gdański Eksploatacja S.A., największy uniwersalny operator przeładunkowy w Porcie Gdańsk obsłużył pierwszy statek m/v SAROCHA NAREE, który zabrał w swoich ładowniach ok 30 tys. ton w/w „gąsek” z Ukrainy. Od maja spółka przeładowała łącznie 245 893 tys. ton towarów z Ukrainy w tym blachę w kręgach, kęsy, rudę żelaza i surówkę hutniczą.
Do Portu Gdańsk ładunek przybywa drogą kolejową z odległej Ukrainy tj. z huty Krzywy Róg.
Projekt ten wpisuję się w bardzo ważny plan powrotu do normalności miasta Krzywy Róg , gdzie huta to główny pracodawca dla mieszkańców miasta oraz okolic.
Stal i wszelkie wyroby gotowe ze stali to jedna z czołowych grup ładunkowych obsługiwanych przez PGE od wielu lat. Od maja ta grupa ładunkowa powiększyła się o kolejny ładunek tj. surówkę hutniczą lub tzn. „gąski”.
Jest to żelazo otrzymane z wytopu rudy żelaza w piecu, a dokładnie z wylewki z pieca hutniczego tworząc bloki zwane gąskami (stąd też druga potoczna nazwa tego ładunku).
Otrzymany zaś produkt przetwarza się na lane żelazo lub stal.
Łańcuch logistyczny nie jest łatwy, bo nie tylko musi wydostać się z rejonu świata objętego działaniami wojennymi , ale również na granicy polsko-ukraińskiej musi być przeładowany z układu szeroko-torowego na normalno-torowy.
Oznacza to nie tylko dodatkowy czas jak również zmianę wagonów (mniej więcej na jeden skład szeroko-torowy przypada 2 składy normalno-torowe).
Po paru dniach podróży z granicy towar zostaje przeładowywany na plac na Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk. Docelowo ładunek ten czeka daleka podróż przez ocean.
– Od momentu blokady portów ukraińskich otrzymujemy bardzo wiele zapytań ze strony firm ukraińskich dotyczących możliwości przeładunkowych na naszym terenie. Bierzemy również czynny udział w spotkaniach biznesu polskiego i ukraińskiego. Dynamiczny początek roku w Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A. oraz plany na kolejne miesiące pokazują, że jest szansa na podwojenie zeszłorocznego wyniku. – mówi Paweł Nowak, prezes spółki.
Surówka hutnicza zwiększa portfolio obsługiwanych towarów przez Port Gdański Eksploatacja. Nietypowy towar w Porcie Gdańsk wyróżnia się metodą przeładunku w relacji wagon – plac, która wymaga użycia półzamkniętych chwytaków oraz elektromagnesu. Aktualnie na nabrzeżu Szczecińskim stoi kolejna jednostka pod załadunkiem m/v HAKO, która zabierze około 29 tysięcy ton towaru. Surówka hutnicza podobnie jak inne towary masowe z Ukrainy musi zostać przeładowana no terminalach przygranicznych do wagonów normalnotorowych.
Wspólnie z Vetro spółka obsłużyła również statek FEDERAL YELLOWSTONE z kęsami stalowymi z Ukrainy. Statek zabierał 30,7 tys. ton kęsów. Obsługę statku wykonywana była wspólnie. Była to pierwsza tego typu współpraca, a drugi z kolei statek pod załadunek kęsów. Pierwszy statek FEDERAL DELTA zabierał około 20 tys. ton. Kęsy płyną do Kostaryki, Dominikany, Kanady.